Mor, pædagog og familieterapeut
Hanne Isbak er født i 1955 og opvokset i Vendsyssel.
2021 – til nu.
Selvstændig, i forhold til arbejde med småbørnsfamilier. Med forståelsesgrundlag lagt på tilknytning og det lille barns måde, at opleve og være i verden på. Deltaget i flere kurser med Gordon Neufeldt. Dette seneste tiltag, ser jeg som det, jeg har arbejdet mig hen til gennem alle årene som familieterapeut. I behandlingsarbejdet, gennem 30 år, har jeg ikke set noget flytte sig, hvis barnet som det drejer sig om, ikke kommer til, at føle sig set, hørt og forstået og ikke mindst elsket. Hvilket betyder, at betydningsfulde personer i barnets nærhed kommer i kontakt med sit eget varme hjerte og kan rumme barnet derfra. Uden at det er tomme floskler. Og jeg har erfaring med, at hjælpe denne varme hjertekontakt frem i forældrene, når noget er gået i hårdknude.
2010 – indtil nu.
Arbejder som selvstændig familieterapeut. Her har jeg arbejdet med børnefamilier, med børn i alle aldre, parterapi, unge med vanskeligheder og individuel terapi. Samtidig ansat i Vita, center for socialt arbejde, som ekstern konsulent.
2004 – 2010
Ansat i Skanderborg kommunes familieafdeling. Var med i et team, hvor vi fortrinsvis arbejdede med småbørnsfamilier.
2002 – 2004
Ansat i Bøgelundsskolens familiehus. En institution under Fyns Amt, hvor eleverne boede på skolen i ugens løb og gik i skole samme sted. Deltog i Miljøterapeutisk uddannelsesforløb. Afsluttede Kursus i Gruppemetode, på den Sociale Højskole, Frederiksberg. Samt afsluttede kursus i Dybdeterapi.
Opdagede her, stor tilfredsstillelse i at et helt team arbejdede tæt sammen omkring familierne, mange forældre og børn kom rigtig godt videre, fordi de blev mødt med interesse og ligeværd, helt enkelt. Desværre blev stedet lukket under amternes nedlægning.
Ligeværd var et nøgleord. Det var en udfordring. Det faktum der gik op for mig var, at uanset hvordan situationen vender sig, virker du altid, som den person du er. Enten åbnende eller lukkende på en proces.Hanne Isbak om sin uddannelse til familieterapeut
Fra 1990 til 2000
Færdiggjorde jeg en 4 årig uddannelse som familieterapeut fra Kempler Instituttet. Samtidig arbejdede jeg i Familiehuse. Dels på Landerupgård, hvor vi arbejdede med Systemisk Familieterapi. Systemisk familieterapi var nok nærmest det modsatte af, hvad jeg lærte på Kempler Instituttet. I Systemisk familieterapi, så man familien udefra, som et system, hvor du ikke selv er en vigtig aktør. I Kempler regiet arbejdede vi som vigtige aktører ind i familien, hvor vores egen væremåde og tilgang til familien, var under lup i forhold til hvordan pågældende familie blev mødt. Ligeværd var et nøgleord. Det var en udfordring. Det faktum der gik op for mig var, at uanset hvordan situationen vender sig, virker du altid, som den person du er. Enten åbnende eller lukkende på en proces.
Herefter var jeg ansat i Ågade 33, Vejle. Dagtilbud for Familiebehandling. Her arbejdede vi med småbørns familier fra 0 til 6-7 år. Samtidig tager jeg et årskursus på Jysk Gestaltinstitut i Bjødstrup, i individuel terapi. I Ågade følger vi en kursusrække med Margaretha Brodeen. Forfatter til bogen Mor og Barn i ingenmandsland. Desuden uddanner jeg mig som spædbarnsterapeut. De sidste år af ansættelsen er jeg souschef.
Da min yngste datter skulle starte i skole, søgte jeg og fik forældreorlov. Samtidig tilbyder jeg familieterapi på privat basis. Og jeg færdiggør en 4 årig billedekunstnerisk uddannelse, som har været undervejs på fritidsbasis.
Herefter blev jeg ansat på Center for ferie og aflastning, Vejle kommune. Her stifter jeg kendskab med familier med handicappede børn og de udfordringer som forældrene står med. Kursus i Marte Meo Metoden.
Fra 1980 til 1990.
Dels kommer mine egne tre børn til verden. Dels arbejder jeg ½ tid i Steiner børnehaven ved Vidarskolen i Gentofte, ved Steiner Børnehaven i Silkeborg og Steiner Børnehaven i Vejle.
Jeg så frem til, at jeg skulle være mor, med stor forventning. Jeg havde mange forestillinger om hvordan det skulle være og at der intet ondt måtte ske mine børn, fordi jeg ville passe på dem. Jeg var pædagog og mente, at jeg havde både viden og erfaring med børn. Der var mange lykkelige dage, hvor jeg så trivsel omkring mig. Men der var også dage hvor jeg kom til kort, hvor jeg blev skrap og streng.
Jeg opdagede, at der var noget der hed relation og nærhed, som kunne svinde ind og på et splitsekund forsvinde. Det blev klart for mig, at tonen var vigtig. Jeg opdagede, at der var noget jeg ikke havde lært.
Jeg begyndte at søge og fandt Kempler Instituttet, som et bud. Her arbejdede man med sin egne manglende evner til at være i og blive i relationer og nærværd. Herefter meldte jeg mig på Kempler Instituttet, til en uddannelse som familieterapeut.
1977-1980:
Uddannet som Steiner Pædagog.